תסמונת הפיברומיאלגיה

תסמונת פיברומיאלגיה הינה מחלה כרונית, המאופיינת ע”י כאבי שרירים מפושטים, קשיון בגוף, הפרעות בשינה, עייפות, תשישות ורגישות במספר נקודות רגישות וכואבות בגוף שאופייניות לתסמונת.
התסמונת אינה פוגעת במפרקים או בעצמות הגוף והשלד והיא אינה מחלת דלקתית.

עם זאת, מחלת הפיברומיאלגיה גורמת לפגיעה משמעותית באיכות החיים של הסובלים ממנה, הכוללת ירידה בתפקוד פיזי. חלק מהסובלים מפיברומיאלגיה אף סובלים מחרדה ודיכאון. ישנם חיילים אשר במהלך שרותם הצבאי מאובחנים כסובלים מתסמונת הפיברומיאלגיה ולעיתים ניתן לקשור קשר סיבתי בין תנאי השרות שלהם לבין התפתחות המחלה וכך אותם חיילים יוכרו כנכה צה”ל.

במקרה שטופל לאחרונה על ידי, הוכחתי שחיילת ששרתה בבסיס ובו תנאי התברואה היו ירודים ביותר, חלתה במחלה ויראלית, שכתוצאה ממנה ובגללה פיתחה פיברומיאלגיה ועל כן, הוכרה כנכה.
החיילת, שרתה בבסיס שבו נאלצה לחלוק עם מס רב של חיילות את השירותים והמקלחות. אמצעי ניקיון לא נתנו לחיילות ולכן השירותים והמקלחות היו רוב הזמן מלוכלכים.
גם חדר האוכל היה במצב תברואתי גרוע. האוכל שהוגש לא היה טרי ולעיתים מקולקל. חתולים וציפורים הסתובבו במטבח. המצב החמיר עד כדי כך שהתפרצות של שילשולים אצל החיילות הובילה להחלטה לשלוח את החיילות הביתה כדי שאפשר יהיה לתקן את הליקויים התברואתיים החמורים במטבח.
חלק מהחיילות, והחיילת המדוברת ביניהן, חלו במחלת חום וכאבי גרון.

כל החיילות החלימו ואילו החיילת המשיכה לסבול מתופעות קשות של עייפות קיצונית וכאבים מפושטים בכל הגוף.

כמובן שהמפקדים והמרפאה חשבו שמדובר בחיילת עצלנית, שמנסה להתחמק מהמטלות שלה ולא חשבו לרגע אחד כי מדובר בחיילת הסובלת באופן קיצוני. רק לאחר תלאות רבות שהחיילת אובחנה כסובלת מפיברומיאלגיה, האמינו לתלונותיה של החיילת והתחשבו בה.

בתביעה שהגשתי בשמה של החיילת טענתי כי כתוצאה מהמחלה הויראלית, שבה לקתה החיילת בבסיס בשל התנאים הירודים, התפתחה אצלה מחלת הפיברומיאלגיה. כמוכן, היא לא טופלה כראוי ומפקדיה לא האמינו לה והעמיסו עליה מטלות, מה שגרם להחרפת מחלתה.
התביעה התקבלה והחיילת הוכרה כנכת צה”ל בגין פיברומאלגיה.

דילוג לתוכן